Willen partijen begrip van elkaar? Wil de ene partij erkenning van de ander? Willen ze een vriendelijker bejegening of een excuus? Wat het ook is, als bemiddelaar kun je partijen misschien een beetje op weg helpen door de stelling hierboven te gebruiken. Vraag je ook eens af wat het jou als bemiddelaar zou kunnen opleveren.
De herder
Ter illustratie het verhaal van een herder die achtereenvolgens twee verschillende reizigers op zijn pad trof. De reizigers waren, een dag na elkaar, te voet op weg en trokken van dorp naar dorp om te rusten, te eten en soms te overnachten. Op zijn pad van dorp naar dorp vroeg de eerste reiziger de herder naar de bewoners van het eerstvolgende dorp. De herder vroeg hem hoe de inwoners van het vorige dorp waren geweest. De reiziger vertelde dat ze stug en onaardig waren geweest. De herder antwoordde daarop dat het in het volgende dorp niet anders zou zijn. De volgende dag kwam een andere reiziger de herder vragen naar de juiste weg naar het volgende dorp. Ook deze reiziger vroeg de herder wat te verwachten van de inwoners van het eerstvolgende dorp. Opnieuw stelde de herder de vraag hoe deze reiziger de bewoners van het vorige dorp had ervaren. De reiziger vertelde vol enthousiasme over de gastvrije ontvangst en de vriendelijkheid van de mensen in het vorige dorp. De herder lachte, en vertelde dat de inwoners van het volgende dorp net zo zouden zijn.